TOPN vieraili syyskuussa Etelä-Norjan pääkaupungissa, Kristiansandissa. Reissu oli huikea ja onnistunut!
Helsinki-Vantaa – Oslo

© Mari Saloniemi

Matkamme oli nelipäiväinen, joista kahtena päivänä ohjelmassa oli juna- ja lentomatkailua. Aikaisin torstaiaamuna 18.9. nousimme koneeseen ja pian olimmekin aikataulun mukaisesti Oslon kentällä. Kentältä alkoi junamatka kohti etelää. Iltapäivällä saavuimme perille Kristiansandiin ja meidät otti vastaan mitä ihanin aurinkoinen sää. Illalla syötiin pizzabuffetissa ja tutustuttiin kaikessa rauhassa kaupunkiin.
Oslon juna-asemalla odottelemassa junaa Kristiansandiin.
Kuvassa: Anna, Jukka-Pekka, Ruska, Mari, Karoliina, Joonas ja Johanna

© Siiri Simola

Perjantai-aamu lähti reippaasti käyntiin hotellin aamiaisella. Hyppäsimme keskustasta bussiin kohti eläintarhaa, Dyreparkenia, jossa vierailu oli todella hieno kokemus. (http://www.dyreparken.no/)

Dyreparken on huikean suuri eläintarha, jossa on eläimiä eri puolilta maailmaa: Afrikasta, Aasiasta ja tietenkin Pohjoismaista! Hienoja elämyksiä olivat muun muassa leijona-show, kotieläinten silittely ja upea kohtaaminen yleensä niin arkojen Pohjolan eläinten kanssa.

Leijonille (ja muillekin eläimille) oltiin kehitetty virikkeitä, sillä ne leikkivät ruoallaan luonnossakin, eivätkä sielläkään saa valmista pihviä kuonon eteen.

Napakettu kesävärityksessä.

Susikin bongattiin, vaikka se kovasti yrittikin piilotella ja tutkailla meitä kaukaa.

© Jukka-Pekka Penttilä

Näitä ei juuri Suomen luonnossa pääsekään näkemään. Ilves.

Pohjoismaisista eläimistä pääsimme näkemään ilveksen, suden, naaleja ja ahmoja. Dyreparkenin hienous olikin juuri se, että eläimiä pääsi näkemään niiden omassa elinympäristössä ja monesti tuntui kuin eläimetkin olisivat päässeet “näkemään ihmisiä”: ne tulivat monesti vähän ihmetellen tuijottelemaan meitä, yhtä lailla kuin me toljottelimme niitä.

Eläintarhakäynnin jälkeen kaikki olivat melkolailla puhki, olimmehan kävelleet kilometritolkulla. Illalla hengailtiinkin kaupungilla rauhalliseen tahtiin ja syötiin hyvin.

Kilden konserttitalon aula.

© Mari Saloniemi

Konserttitalon aula ja narikka.

Kilden ulkopuolelta.

Lauantaina polkaistiin homma käyntiin vierailemalla Kilden-konserttitalolla. Talo on suomalaisten arkkitehtien suunnittelema ja mielettömän upea! Talolla pystytään kerrallaan järjestämään tilaisuuksia neljässä eri salissa ja eteisaulassa on avara tila, jota voi myös hyödyntää tarpeen mukaan. Konserttitalo sijaitsee satamassa meren rannalla ja tarjoaa jokaiselle jotakin: klassista musiikkia, musikaaleja, teatteria, tanssia ja vaikka mitä.
Katkarapuciabatta.

© Mari Saloniemi

Sataman läheisyydessä tartuimme tilaisuuteen ja nautimme lounaaksi rapuja ja kalaa – eihän Norjassa voi käydä maistamatta herkullisia mereneläviä. 🙂

Lounaan jälkeen haahuilimme rantaviivaa pitkin ja törmäsimme Christianholmin linnoitukseen. Linnoituksen sisätiloja oltiin parhaillaan laittamassa juhlakuntoon häitä varten, joten epäröimme hetken ennen kuin uskaltauduimme porteista sisään. Portit olivat kuitenkin auki ja linnoitusta ihastelemaan näytti menevän muitakin tavallisia tallaajia, joten me menimme heidän vanavedessään muurien sisäpuolelle. Linnoitus on hyvässä kunnossa ja sitä onkin kunnostettu aina tarpeen mukaan. Muurien ympäröimälle pihalle oltiin jätetty pronssisia tykkejä osoittamaan merelle päin. Linnoituksesta on tosin ammuttu tykillä vain kerran, eikä tykinkuulan kohteesta ole varmaa tietoa. Luultavasti se oli tarkoitettu osumaan englantilaiseen sotalaivaan. Lauantai-iltana lähdimme porukalla hotellilta kohti Fønix-elokuvateatteria, jonka ulkopuolella olikin jo alkanut mahtava musiikki- ja tanssishow piraattiteemalla. Esitys oli osa lasten elokuvafestivaalia ja esityksen jälkeen oli vuorossa ennakkoesitys elokuvasta Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama. Kaptein Sabeltann on erittäin suosittu fiktiivinen hahmo Norjassa ja häntä rakastavat kaikki. Sekä lapset että nuoret aikuiset olivat pukeutuneet teeman mukaisesti merirosvoiksi ja kattoon oli ripustettu lasten piirtämiä merirosvoaiheisia kuvia. Elokuvateatterin saliin mentiin käytävää pitkin, joka oli koristeltu pääkalloin ja aarrearkuin. Ennen elokuvaa lavalle astui pääosan, eli Kaptein Sabeltannin, näyttelijä sekä ohjaaja ja tuottaja raikuvien aplodien saattelemana ja heitä haastateltiin lavalla lyhyesti. Itse elokuva oli hauska kokoperheen raita, jossa riitti vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta myös huumoria ja tietenkin onnellinen loppu. Elokuva oli puhuttu ja tekstitetty norjaksi. Lopputekstien alkaessa ihmiset alkoivat huutaa ja taputtaa, ja kaikki olivat riemuissaan. Ehkäpä tämä lapsekas innostuneisuus tarttui hieman meihin jämäköihin suomalaisiinkin. 😉 Sunnuntaina koko kaupunki oli hiljainen. Kaikki liikkeet olivat kiinni (lukuunottamatta paikallista ”Ärrää” sekä yhtä kahvilaa, jota omistaja piti auki vain ystävilleen) ja ihmiset olivat ilmeisesti kodeissaan. Tuomiokirkon ovet olivat auki, joten piipahdimme katsastamaan kirkon sisäpuolen ennen sunnuntaimessun alkamista. Tämän jälkeen istahdimme kahvilan ulkopuolelle odottelemaan sen avautumista. Tuoleja ja pöytiä ei oltu aidattu tai kahlittu kuten usein Suomessa, vaan ihmiset istuivat kahviloiden ulkopuolella esimerkiksi lukemassa tai juomassa take-away-kahvia. Jouduimme useampaan otteeseen neuvomaan kahvilan ovea rynkyttäviä norjalaisia palaamaan takaisin kahdeltatoista kahvilan avauduttua ja osa palasikin. Joimme kahvit ja sitten olikin jo aika palata hotellille hakemaan tavarat säilöstä ja alkaa tallustamaan kohti juna-asemaa. Junamatka sujui suhteellisen hyvin mikäli mukaan ei lasketa tunnin odottelua liikennevalon toimimattomuuden takia. Onneksi ennen lentoa oli varattu yli kaksi tuntia aikaa lentokentällä odotteluun, joten ehdimme lennollemme ajoissa ja pääsimme turvallisesti kotimaahan. Saavuimme takaisin Turkuun vasta kolmelta yöllä. Väsyneinä, mutta silti kaikin puolin reissuun tyytyväisinä. 🙂 Saa nähdä minne TOPNin tie vie ensi syksynä!