Turun opiskelijoiden Pohjola-Nordenin vuoden 2013 syksyinen matka suuntautui tänä vuonna Gotlantiin ja Visbyn kaupunkiin. Lähdimme matkalle torstaina 12.9. ja palasimme seuraavana maanantaina. Lähdimme torstaina iltalaivalla ja palasimme aikaisin maanantaiaamuna, joten seuraava teksti käsittelee tapahtumia perjantaista sunnuntaihin.

Camilla: pe 13.9
Reissu alkoi Turun satamasta torstai-iltana josta matkasimme Tukholmaan. Ensimmäinen varsinainen matkapäivä alkoi kohtalokkaasti perjantai 13:sta. Sinivalkoinen laivamme oli Tukholman Värtahamnenissa kuudelta aamulla perillä, ja uninen porukkamme suuntasi kohti Cityterminalenia, päälinja-autoasemaa. Söimme aamupalamme kahvilassa asemalla, ja seuramme liittyi vielä yksi pirteä matkailija Uppsalasta. Matkamme jatkui bussilla kohti Värtahamnenia josta laivamatka Gotlannin Visbyhyn kesti noin kolme tuntia.

Pitkän matkan jälkeen seurueemme palkittiin perillä. Visbyhyn saapuessamme ilma oli mitä kaunein, aurinko paistoi ja lämpöä oli noin 20 astetta. Saavuimme satumaiseen kaupunkiin keskiaikaisten muurien suojaan. Kotiuduttuamme hostelliimme vierailimme Gotlands Museumissa. Museo oli hyvä infopakkaus, joka käsitteli Gotlannin historiaa, luontoa sekä käsitöitä. Museosta jatkoimme vielä ravintolaan illalliselle jolla jotkut innostuivat maistamaan Gotlannin erikoisuutta: sahramipannukakkua ja sinivattuhilloa. Illemmalla vielä pieni osa innostui lähtemään etsimään merinäköalaa. Pyörimme pitkin keskiaikaisia kujia ja löydettyämme merenrannan, oli jo sen verran pimeää että maisemaa riitti vain tähtien verran. Tunnelma oli silti mitä mahtavin ja hämärässä oli hieno suunnitella seuraavan päivän pyöräretkeä.

Tuija: la 14.9.
Lauantaiaamu alkoi kerrassaan maukkaalla hostelliaamiaisella. Syötyämme suunnistimme ensin kauppaan ostamaan grillieväitä ja sieltä pyörävuokraamoon. Pyörät olimme onneksi varanneet etukäteen, koska pyöräilysesonki oli edelleen käynnissä ja pyörät alkoivat käydä vähiin. Kun kaikki olivat saaneet pyöränsä, lähdimme matkaan kohti Högklintiä.
Sää oli aurinkoinen ja juuri sopivan lämmin pyöräilyä ajatellen. Pyörän selästä oli mahtavaa katsella kauniita maisemia ja saaren herttaisia taloja. Välillä tuntui kuin pyöräilisi Peppi-elokuvassa. Matka sujui leppoisasti ja pian olimmekin perillä Högklintillä, jossa tapasimme Martinin. Martin oli varattu hostellin kautta pitämään meille kalliokiipeilyä. Jokainen pääsi kiipeämään vuorollaan. Varusteena oli erityiset kiipeilykengät ja turvavaljaat. Kiipesimme siis paljasta kalliota pitkin ilman mitään apuvälineitä. Kokemus oli kaikkien mielestä aivan mahtava, vaikkakin varsin raskas, ja osa totesi ryhtyvänsä jopa lajin harrastajiksi. Kiipeilyn lomassa grillailimme ja nautimme syyskuun lämpimästä auringosta ja upeasta merimaisemasta.

Päätimme jatkaa pyöräretkeä vielä ja lähdimme kohti Galgbergetiä, jolla on hurja historia teloituspaikkana. Matkan varrella osa pysähtyi syömään salmbärejaeli sinivatukoita suoraan pensaasta. Marja on gotlantilainen erikoisuus ja moni ostikin sinivatukkahilloa tuliaisiksi. Pyöräilimme hieman harhaan, mutta päädyimme ajamaan pitkin uskomattoman kaunista rantatietä, joten ketään ei varmasti harmittanut ylimääräinen lenkki. Pysähdyimme lepäämään meren rannalle, kahlasimme lämpimässä vedessä ja pari meistä kävi uimassakin. Vihdoin perillä Galgbergetillä otimme vielä ryhmäkuvan ennen kuin lähdimme kotimatkalle.

Pitkän reippailupäivän jälkeen menimme hostellille siistiytymään. Tapasimme myös kaksi muuta ryhmämme jäsentä, jotka viettivät päivän pyöräretken sijasta kaupunkiin tutustuen. He olivat myös käyneet elokuvateatterissa katsomassa gotlantilaisia lyhytelokuvia. Suuntasimme sitten yhdessä ravintolaan syömään. Ruokailun jälkeen osa lähti hostellille nukkumaan, osa lähti vielä kiertelemään kaupunkia pyörän selässä ja osa meni pelaamaan biljardia paikalliseen bistroon. Ainoa kokonainen päivämme Gotlannissa oli kaikin puolin onnistunut ja jätti paljon hienoja muistoja.

Kiipeilyä kalliolla – hurjaa!

Siiri: Su 15.9.
Sunnuntaina lähdimme kello kahdeksan laivalla kohti Nynäshamnia ja sieltä bussilla Tukholmaan. Vierailimme vielä Tukholman Nordiska Museetissa, jossa oli näytteillä muotia useilta aikakausilta. Lisäksi museossa nähtiin huonekaluja ja designia Pohjoismaista, muun muassa Marimekko oli edustettuna retro-olohuoneessa. Lisäksi museossa kerrottiin ruotsalaisista juhlatarjoiluista, esimerkiksi miltä täytetty joutsen näytti rikkaan ruokapöydässä 1600-luvulla. Museossa meitä kohtasi iloinen yllätys: sisäänpääsymaksun hintaan kuuluu mp3-soitin, josta voi kuunnella opastusta valitsemallaan kielellä. Me valitsimme toki ruotsin ;)) Museovierailun jälkeen kaikki saivat vapaasti vaeltaa Tukholmassa ja monet menivätkin mielellään ostoksille. Seitsemän maissa tapasimme satamassa ja matka jatkui kotia kohti.